הנשיא הרצוג בטקס מינוי נשיא האקדמיה: "חובה עלינו לחזק את הכוחות המדעיים כנגד אלה שמנסים לערער אותם ולקרוא עליהם תיגר"
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

הנשיא הרצוג בטקס מינוי נשיא האקדמיה: "חובה עלינו לחזק את הכוחות המדעיים כנגד אלה שמנסים לערער אותם ולקרוא עליהם תיגר"

15/11/2021
הטקס הרשמי של מינוי נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נערך בי' בכסלו תשפ"ב, 14 בנובמבר 2021, במשכן הנשיא בירושלים. נשיא המדינה יצחק הרצוג מינה את נשיא האקדמיה הנכנס, פרופ' דוד הראל, על פי המלצת האקדמיה, בהתאם לחוק האקדמיה ולתקנון האקדמיה. בטקס השתתפו רעיית הנשיא מיכל הרצוג, הנשיאה היוצאת של האקדמיה פרופ' נילי כהן, סגנית נשיא האקדמיה החדשה פרופ' מרגלית פינקלברג, נשיאי האקדמיה לשעבר, חברי מועצת האקדמיה, יו"ר ועדת החיפוש לנשיאות האקדמיה פרופ' אהרן צ'חנובר, המדען הראשי של משרד המדע פרופ' אבי דומב ומ"מ מנכ"ל מל"ג/ות"ת גב' מיכל נוימן.
 
הנשיא הרצוג הודה לנשיאה היוצאת על העשרת העשייה באקדמיה ועל תרומתה המסורה לקידום המחקר המדעי והקשרים עם אקדמיות זרות. פרופ' כהן אמרה בנאומה כי היא "סמוכה ובטוחה שהזיקה הרוחנית והגאוגרפית בינינו לבין משכן נשיא המדינה תזכה להעצמה מיוחדת בתקופת כהונתו של הנשיא הרצוג".
 
נשיא המדינה יצחק הרצוג מגיש את כתב המינוי לנשיא האקדמיה הנכנס פרופ' דוד הראל. 
 
את פרופ' הראל בירך הנשיא הרצוג ואמר: "כהונתך כסגן הנשיאה, ובוודאי עשרות השנים בהן אתה פועל בליבת השדה המדעי, ציידו אותך בכלים חשובים שיסייעו לך במילוי שליחותך הלאומית. כמי שינק מצוינות מבית אבא, והתכבד להיות דור שני לחתני פרס ישראל, אני בטוח כי תביא את שלל יכולותיך וכישוריך אל הכהונה החשובה שקיבלת על עצמך".
 
פרופ' הראל התייחס בנאומו לדיכוטומיה הקיימת כיום בין ההישגים המדעיים המתרבים וההערכה למדענים לבין ההתנגדות והספקנות כלפי המדע. "חייבים להילחם בתופעות האלה וגם באמונות שווא ובמידע כוזב הנוגעים למדע, ולהעצים את החשיבה הרציונלית-מדעית, המבוססת על עובדות ולוגיקה", אמר והוסיף: "דווקא בגלל העובדה שהאקדמיה שלנו רחבה וכוללנית, וחבריה מגיעים ממדעי הטבע ומהמדעים המדויקים וגם ממדעי הרוח והחברה, מעניין להיווכח שגרסה דומה של הדיכוטומיה הזאת קיימת גם בְּמָה שנוגע לפן הזה של עולם המדע". דבריו אלה של פרופ' הראל תאמו גם את קביעתו של הנשיא הרצוג, שאמר בנאומו "כשאנחנו בעיצומה של מתקפה מטלטלת של פייק ניוז, חובה עלינו לחזק את הכוחות המדעיים כנגד אלה שמנסים לערער אותם ולקרוא עליהם תיגר – ובמיוחד מכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים".
 
 
פרופ' הראל הבטיח לפעול בנחישות בעת כהונתו למען מזעור הפערים בין ההערכה למדע לבין הטלת הספק בו ולהעביר את המסר לא רק לציבור הרחב אלא גם למקבלי ההחלטות. "אני נחוש לעשות ככל שאוכל, עם מרגלית פינקלברג, סגנית הנשיא החדשה, וחברי המועצה האחרים, כדי להאדיר ולהגביר את ההשפעה המקומית והבין-לאומית של המחקר הישראלי על סוגיו השונים – במדעי הטבע והרפואה, במדעים המדויקים, במדעי הרוח ומדעי היהדות והדתות, ובמדעי החברה על כל מרכיביהם". לקריאת נאומו המלא של פרופ' הראל לחצו כאן
 
בטקס הודיע נשיא המדינה יצחק הרצוג על אימוץ יוזמתו של נשיא האקדמיה החדש פרופ' הראל לכונן פעילות משותפת לאקדמיה למדעים ולבית הנשיא בסדרת מפגשי "חוכמה ומדע", אשר תארח משתתפים מכל רחבי הארץ, בהם בני נוער, לשיח מדעי. פרופ' הראל הזמין את הנשיא לבקר בבית האקדמיה הסמוך למשכן הנשיא ולסייר בתערוכת "בית ועד לחכמים: 60 שנות מדע ודעת", אשר נפתחה לאחרונה.
 
הנשיא הרצוג הדגיש כי לפני האקדמיה עומדים שני אתגרים מרכזיים: העיסוק במשבר האקלים והנגשת המדע לציבור. "עשו כל שביכולתכם להנגיש את האקדמיה ואת המדע לציבור כולו. אני שותפכם המלא לשתי המשימות הללו", אמר הרצוג, "הן באמצעות 'פורום האקלים' של נשיא המדינה, שהשקתי לאחרונה, והן באימוץ היוזמה שאתה פרופ' הראל וחברי האקדמיה הבאתם לפניי לאחרונה". 
 
יושבים מימין לשמאל: נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית לשעבר פרופ' מנחם יערי, הנשיאה היוצאת של האקדמיה פרופ' נילי כהן, נשיא המדינה מר יצחק הרצוג, רעיית נשיא המדינה גב' מיכל הרצוג, הנשיא הנכנס של האקדמיה פרופ' דוד הראל. עומדים מימין לשמאל: מנכ"לית האקדמיה גב' גליה פינצי, נשיאת האקדמיה לשעבר פרופ' רות ארנון, סגנית נשיא האקדמיה הנכנסת פרופ' מרגלית פינקלברג, יו"ר החטיבה למדעי הטבע באקדמיה פרופ' ידין דודאי, יו"ר החטיבה למדעי הרוח באקדמיה פרופ' סרג'יו הרט, חבר האקדמיה פרופ' איתמר וילנר וחבר האקדמיה פרופ' יוסף קפלן.