האקדמיה תקיים ב-25 בינואר ערב עיון מקוון בנושא ביטחון תזונתי על רקע הקורונה
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

האקדמיה תקיים ב-25 בינואר ערב עיון מקוון בנושא ביטחון תזונתי על רקע הקורונה

23/01/2022
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים תקיים ב-25 בינואר ערב עיון מקוון פתוח לציבור בנושא ביטחון תזונתי על רקע מגפת הקורונה. האירוע ידון בהיבטים השונים של ניהול הביטחון התזונתי בישראל בהווה ובעתיד, לקראת כינוס בין-לאומי רחב בנושא ביטחון תזונתי שתקיים האקדמיה בחודש מרס הקרוב.
 
"ביטחון תזונתי" מתייחס לנגישות מספקת של מזון בריא לכלל האוכלוסייה. על פי הצהרת האו"ם בעקבות פסגת המזון העולמית, הזכות לביטחון תזונתי נחשבת זכות אדם בסיסית. אף שלכאורה אנו חיים בעידן של שפע, מחסור תזונתי ממשיך להיות מנת חלקן של קבוצות אוכלוסייה מסוימות בשל הקושי להשיג מזון בכלל ומזון מזין בפרט. מלבד הבעיה הבריאותית, אי-ביטחון תזונתי הוא גם בעיה חברתית-כלכלית, ועל המדינה למצוא את הדרכים לספק את הצרכים התזונתיים של כלל הציבור. הבטחת ביטחון תזונתי דורשת היערכות מוקדמת, איתור מוקדי אי-ביטחון תזונתי, זיהוי מקורות הבעיה וטיפול שוטף בהם.
 
סקרים לאומיים של הביטוח הלאומי שנערכו בשני העשורים האחרונים מראים כי בישראל יש בעיה מתמדת ונרחבת של אנשים הסובלים מאי-בטחון תזונתי. סקרים אלו מלמדים על פערים דרמטיים בין שכבות חברתיות-כלכליות באוכלוסייה וכן בין מגזרים: בין חילונים לחרדים, בין יהודים לערבים, ועוד. אף על פי כן, היקף האי-ביטחון התזונתי אינו נמדד באופן סדיר על ידי גורמים לאומיים במדינה.
 
עידן הקורונה הביא עימו קשיים גם בתחום זה, כיוון שאנשים רבים שהביטחון התזונתי היה קודם לכן בהישג ידם נקלעו בעידן זה לאבטלה ממושכת ולמחסור. בישראל יש תשתית חלקית בלבד להבטחת ביטחון תזונתי, ומגפת הקורונה החריפה את המצב, בהציבה לפני המדינה אתגרים חדשים שמעולם לא נערכה אליהם בהיקפים ובמשך זמן כזה. במהלך המגפה המתמשכת האחריות לטיפול בנושא בישראל נחלקה בין מספר משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, עמותות סיוע במזון וגורמים נוספים, ומודגש הצורך החיוני ליצור מערך של מערכות מזון בנות-קיימה (sustainable food systems).
 
בראש הוועדה המארגנת של הכינוס עומדים פרופ' אליוט בארי וחבר האקדמיה פרופ' חיים סידר, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. חברי הוועדה הם פרופ' רונית אנדוולט מאוניברסיטת חיפה, ראשת אגף התזונה במשרד הבריאות; פרופ' אהרון טרואן מהאוניברסיטה העברית בירושלים; חבר האקדמיה הצעירה פרופ' איציק מזרחי מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב; חבר האקדמיה הצעירה לשעבר פרופ' רון מילוא ממכון ויצמן למדע; ד"ר תמר מקוב מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב; ופרופ' נגה קרונפלד–שור מאוניברסיטת תל אביב, המכהנת גם בתפקיד המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה.
 
נוסף על ערב העיון המקוון, יתקיים בחודש מרס כינוס בין-לאומי רב משתתפים שידון בהרחבה במארג המדעי-מדינתי הקשור לביטחון התזונתי, שכותרתו אי-ביטחון תזונתי – המגפה המתמשכת: לקראת מערכות מזון בנות קיימה בישראל. האירוע ייערך ביום חמישי כ"ח באדר ב' תשפ"ב, 31 במרס 2022, בבית האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בירושלים, וכן ישודר בשידור חי.