האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים קיימה את טקס חלוקת מלגות אדמס היוקרתיות לדוקטורנטים מצטיינים
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים קיימה את טקס חלוקת מלגות אדמס היוקרתיות לדוקטורנטים מצטיינים

01/08/2022
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים מעניקה מדי שנה מלגות לתלמידי תואר שלישי במדעי הטבע, במדעי החיים, בהנדסה, במתמטיקה ובמדעי המחשב, במימון התורם מר מרסל אדמס ז"ל מקנדה. השנה קיבלו את מלגת אדמס היוקרתית שישה דוקטורנטים מצטיינים. כל אחד מהם יקבל מלגה בת 100,000 ש"ח לשנה למשך שלוש או ארבע שנות לימודים ועוד 3,000 דולר לשנה להשתלמויות בחו"ל, בנוסף על פטור משכר לימוד.
 
המלגות הוענקו לששת הזוכים ביום ה', 28 ביולי 2022, בטקס שנערך בבית האקדמיה בירושלים במסגרת סמינר אדמס השנתי, בהשתתפות שני בניו של מר אדמס, מר סילבן אדמס וד"ר ג'וליאן אדמס ובתו, עו"ד לינדה אדמס-טרוי.
 
מימין לשמאל: פרופ' נעם סובל, המרצה האורח; בת-שבע שור, מנהלת תוכנית המלגות; פרופ' חרמונה שורק, חברה בוועדת האקדמיה לתוכנית מלגות אדמס; גב' מרגרט אדמס; עומר גרנק; ניצן אפרמיאן; מר סילבן אדמס; עו"ד לינדה אדמס-טרוי; פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה; פרופ' משה אורן, יו"ר ועדת האקדמיה לתוכנית מלגות אדמס; ד"ר ג'וליאן אדמס; יושבים מקדימה: מתן אילת; אליענה שטינברג.  
 
נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' דוד הראל מסר כי "האקדמיה גאה להעניק זה 18 שנים את המלגה שייסד היזם מרסל אדמס, זיכרונו לברכה, ומברכת בחום את מלגאי מחזור 2022–2023. המפעל החשוב והמבורך הזה הצמיח בהתמדה כמה מהחוקרים המבריקים ביותר שלנו, בתחומי מדעי הטבע, מדעי החיים, המתמטיקה, מדעי המחשב ומדעי ההנדסה. בוגריו ובוגרותיו השתלבו בהצלחה מרובה באקדמיה הישראלית והזרה, בתעשיות ההיי-טק והביוטק, וכן במערכת הבריאות. לצד זאת הפרסומים הרבים פרי עטם של המלגאים והבוגרים ראו אור בכתבי העת המדעיים החשובים בעולם". עד כה זכו לקבל את המלגה היוקרתית 155 חוקרים ישראלים צעירים ומבטיחים.
 
מר מרסל אדמס ז"ל (1920–2020) ממונטריאול ייסד את קרן המלגות על שמו באקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בשנת 2005. מר אדמס היה ציוני נלהב. הוא נולד ברומניה בשנת 1920, ובמלחמת העולם השנייה היה כלוא במחנה עבודה שהקימו הנאצים. הוא הצליח לברוח ממנו ועלה לישראל, ואף לחם במלחמת העצמאות. בשנת 1951 עבר לקנדה, וכעבור שבע שנים ייסד את חברת הנדל"ן שלו, שגדלה והתרחבה עם השנים. הוא הקים את מפעל המלגות כדי להשיב טובה למדינה שבה מצא מקלט. מר אדמס נפטר בקיץ 2020 בהיותו בן 100.
 
מימין לשמאל: ד"ר ג'וליאן אדמס, מלגאי אדמס לשנת 2022 מתן אילת, עו"ד לינדה אדמס-טרוי, נשיא האקדמיה פרופ' דוד הראל, חבר האקדמיה פרופ' משה אורן
 
"תוכנית מלגות אדמס היא פרויקט המורשת הפילנתרופי של אבי המנוח, ואני מתכבד לייצג אותו בברכותינו למחזור החדש של מלגאי אדמס. אבי האמין עמוקות בחינוך, אף שנבצר ממנו להגשים את חלומו לרכוש השכלה גבוהה בשל פרוץ מלחמת העולם השנייה ומאורעות השואה ברומניה מולדתו. אני מברך את הקבוצה המרשימה של מלגאי אדמס לשנה זו ומאחל להם הצלחה אקדמית ואישית בתהליך קבלת תארי הדוקטור שלהם", אמר נציג המשפחה, סילבן אדמס.
 
הסמינר אירח השנה את פרופ‘ נעם סובל, ראש המכון הלאומי ע"ש עזריאלי לדימות ומחקר המוח האנושי במכון ויצמן למדע, שנשא את ההרצאה Blood Sweat and Tears: Human Social Chemosignaling in Health and Disease.
 
פרופ' נעם סובל בהרצאת האורח. 
 
אלה מקבלי מלגות אדמס השנה:
מתן אילת, מכון ויצמן למדע
תחום המחקר: מתמטיקה
 
ניצן אפרמיאן, אוניברסיטת תל אביב
תחום המחקר: מדעי החיים
 
אמיר בורשטין, אוניברסיטת תל אביב
תחום המחקר: פיזיקה
 
עומר גרנק, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל
תחום המחקר: פיזיקה
 
שיר כהן, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל
תחום המחקר: מדעי המחשב
 
אליענה שטינברג, האוניברסיטה העברית בירושלים
תחום המחקר: פרמקולוגיה