חדשות מהאקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

חדשות מהאקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב

תכנית "חזית המדע" ע"ש קאוולי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב משיקה סדרת סימפוזיונים חדשה
בשיתוף עם האקדמיה הלאומית למדעים של ישראל
12/03/2012
התכנית "חזית המדע" ע"ש קאוולי של האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב משיקה סדרת סימפוזיונים חדשה
בשיתוף עם האקדמיה הלאומית למדעים של ישראל
תכנית הסימפוזיונים "חזית המדע" ע"ש קאוולי (Kavli Frontiers of Science) הפועלת באקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב (National Academy of Sciences - NAS) החלה בימים אלה שותפות חדשה עם מדינת ישראל, בעקבות ביקורה של נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' רות ארנון באקדמיה האמריקאית. שותפות זו נועדה לחזק את שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי בין חוקרים מארה"ב ומישראל. סדרת הסימפוזיונים החדשה תנוהל על-ידי האקדמיה האמריקאית והאקדמיה הישראלית יחד ותמומן על ידי קרן קאוולי, ושתי האקדמיות.
"המחקר המדעי מתרחב על-פני דיסציפלינות רבות, ושיתופי הפעולה חוצים גבולות מדיניים," אמר נשיא האקדמיה הלאומית האמריקאית פרופ' ראלף ג' סיסרון (Cicerone). "הסימפוזיונים הנערכים במסגרת 'חזית המדע' ע"ש קאוולי מעניקים לחוקרים צעירים מתחומים רבים הזדמנות ללמוד זה על עבודתו של זה, ואנו מתלהבים מיצירתן של רשתות בין-לאומיות ומאפשרויות שיתופי הפעולה הבין-תחומיים שתביא התכנית הישראלית-אמריקאית."
"שיתופי הפעולה בין מדענים ישראלים למדענים אמריקאים היו חזקים מאז הקמת מדינת ישראל," אמרה פרופ' ארנון. "הסימפוזיונים של 'חזית המדע' יציעו עניין חשוב נוסף - אינטראקציה ואפשרות לשיתוף פעולה בין חוקרים צעירים מצטיינים מדיסציפלינות שונות משתי המדינות - ובכך יחזקו את הקשרים המדעיים."
סדרת הסימפוזיונים נועדה לאפשר למדענים מצטיינים בשלבים המוקדמים של דרכם המקצועית - בדרך כלל בני פחות מ-45 - לחלוק ביניהם רעיונות של דיסציפלינות שונות ולבנות רשתות לאומיות ובין-לאומיות שישמשו אותם בהמשך דרכם. להבדיל ממפגשים פנים-דיסציפלינריים, הסימפוזיונים של "חזית המדע" ע"ש קאוולי מעניקים הזדמנויות רבות לחקירת רעיונות ושיטות ממגוון רחב של תחומים שונים זה מזה. הסימפוזיון הראשון התקיים ב-1989; התכנית המשותפת עם ישראל היא החותמת (האחרונה) בסדרת הסימפוזיונים הדו-לאומיים שקיימה האקדמיה האמריקנית עם 7 מדינות עד היום , אשר קישרו בין מדענים צעירים מארה"ב לבין עמיתיהם: בסין, אנגליה, צרפת, גרמניה, הודו, אינדונזיה ויפן.
יותר מ-4,500 חוקרים כבר השתתפו בסימפוזיונים האלה. מהם 136 נבחרו לחברים ב-NAS ו-10 זכו בפרס נובל.
הסימפוזיונים האמריקאיים-ישראליים יתקיימו אחת לשנתיים בארה"ב ובישראל לסירוגין, וישתתפו בהם כ-70 חוקרים צעירים בולטים המייצגים אוניברסיטאות, מעבדות ממשלתיות ותעשייה פרטית. המשתתפים ייבחרו על-ידי האקדמיה הלאומית האמריקאית והאקדמיה הלאומית הישראלית מבין חוקרים צעירים מובילים בארה"ב ובישראל. הסימפוזיון הראשון צפוי להתקיים ב-2013 במרכז ארנולד ומייבל בקמן באירווין שבמדינת קליפורניה.
האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב היא אגודה פרטית של מדענים ומהנדסים לקידום המדע ולניצולו לשיפור הרווחה הכללית. היא הוקמה ב-1863 בחוק של הקונגרס לייסוד התאגיד שנחתם על-ידי הנשיא אברהם לינקולן, שביקש שהאקדמיה תשמש יועץ רשמי לממשל הפדרלי, לפי בקשתו, בכל עניין שקשור למדע או לטכנולוגיה.
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים נוסדה על פי חוק ב-1961 והיא פועלת כמוקד לאומי של מדע במדעי הטבע ובמדעי הרוח גם יחד. חבריה הם כ-100 מדענים וחוקרים מהבולטים ביותר בארץ. האקדמיה משמשת יועץ רשמי לממשלת ישראל בעניינים הקשורים למדע ולטכנולוגיה, ואחד מתפקידיה העיקריים הוא קידום הקשרים עם אקדמיות למדעים ברחבי העולם. האקדמיה הישראלית רואה בשיתוף הפעולה עם האקדמיה הלאומית האמריקאית ועם הסימפוזיונים של "חזית המדע" ע"ש קאוולי את אחד משיאי פעילותה בתחום שיתופי הפעולה המדעיים הבין-לאומיים.
קרן קאוולי נוסדה בדצמבר 2000 על-ידי מקימה ופטרונה פרד קאוולי. בסיס פעילותה נמצא באוקסנארד (Oxnard) שבמדינת קליפורניה. ייעוד הקרן הוא קידום המדע לרווחת האנושות, העמקת הבנת המדע בקרב הציבור ותמיכה במדענים ובעבודתם. משימתה ממומשת באמצעות תכנית בין-לאומית של הפעלת מכוני מחקר, תמיכה במשרות פרופסור, קיום סימפוזיונים והענקת פרסים.
למידע נוסף על תכנית "חזית המדע" ע"ש קאוולי: http://www.nasonline.org/kfos.
לפרטים: דוברת האקדמיה - אביטל בר 050-6400993, דף יצירת קשר