בימים אלה מפעילה האקדמיה קמפיין חדש - הרשמה ל"מרכז הקשר"
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

בימים אלה מפעילה האקדמיה קמפיין חדש - הרשמה ל"מרכז הקשר"

2119 אקדמאים ישראלים שמועסקים בחו"ל ומעוניינים לשוב לישראל, רשומים כיום ב"מרכז הקשר" של האקדמיה.
מעל ל-200 חוקרים ומדענים ישראלים נקלטו בשנים האחרונות בארץ - לפרטים והרשמה - לחצו משמאל
28/03/2012
2119 אקדמאים ישראלים שמועסקים בחו"ל ומעוניינים לשוב לישראל, רשומים כיום ב"מרכז הקשר" של האקדמיה.
מעל ל-200 חוקרים ומדענים ישראלים נקלטו בשנים האחרונות בארץ - לפרטים והרשמה - לחצו משמאל
ה ר ש מ ה למרכז הקשר
כניסה למנשק מוסדות
כניסה למנשק מועמדים
על אודות מרכז הקשר:
כיום רשומים ב "מרכז הקשר" של האקדמיה 2,109 חוקרים ישראלים שמועסקים בחו"ל ומעוניינים לשוב לישראל, מתוכם: 1,546 - בעלי תואר דוקטור, 450 דוקטורנטים (סטודנטים לתואר שלישי), ו- 102 בוגרים ובעלי תואר שני. בתקופה האחרונה נרשמים מדי יום מצטרפים חדשים למאגר. מניתוח הנתונים של מרכז הקשר עולה כי מרבית החוקרים הרשומים מתגוררים בארה"ב - 1,393, בבריטניה - 179, בקנדה - 83, בישראל - 204, והשאר מפוזרים במדינות שונות ברחבי העולם. כמחצית מהרשומים במרכז הקשר (900) הם מתחומים במדעי הרוח והחברה, יותר משליש מהרשומים (800) הם מתחומים שונים של מדעי החיים וכרבע מהרשומים (600) שייכים לתחומי מדעי הטבע, המתמטיקה וההנדסה.
ההערכה היא שכ- 200 מדענים חוזרים, מרביתם מארה"ב, קנדה ומדינות אירופה, נקלטו בארבע השנים האחרונות בעבודה אקדמית בסיוע "מרכז הקשר" שהקימה האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ביולי 2007 . מטרת מרכז הקשר לסייע למדענים ישראלים בחו"ל למצוא עבודה מתאימה בתוך הקהילה המדעית בארץ.
בשנתיים האחרונות פיתחה האקדמיה למדעים תוכנה מיוחדת שקלטה את הנתונים של אלפי החוקרים מצד אחד ואת היצע המשרות מהאוניברסיטאות והמכללות האקדמיות בארץ מאידך. במקביל פנו חברות וגופים ממשלתיים ואחרים לאקדמיה לאתר ולהעסיק חוקרים עבור מרכזי המו"פ שלהם. התוכנה יודעת לחבר בין החוקרים המפולחים לפי תחומיהם האקדמיים למשרות המוגדורת גם כן לפי הדיסיפלינות המתאימות למשרות, ובאמצעותה החוקרים הרשומים קיבלו ומקבלים מידע עדכני לגבי משרות פנויות לפי תחומי התמחותם.
הפרויקט המצליח של "מרכז הקשר" של האקדמיה למדעים עובד במהלך השנים בשיתוף פעולה עם הגורמים השונים העוסקים בעידוד חזרתם של ישראלים לארץ.
כך, מפנה "מרכז הקשר" אל ה"מרכז לקליטה במדע" שבמשרד לקליטת עלייה הפועל במסגרת החלטת הממשלה לעידוד חזרתם ארצה של ישראלים השוהים בחו"ל מעל ל-5 שנים. החוזרים מקבלים החזר מלא בעבור התשלום המיוחד לביטוח בריאות, הטבות במכס ובמס הכנסה, תגבור לימודי במערכת החינוך, שילוב בתעסוקה, סיוע בהקמת עסקים וסיוע לקליטת אנשי מחקר ופיתוח וסיוע כספי למעסיקים.
"מרכז הקשר" נרתם גם לסייע בהוצאתה לפועל של תכנית החומש של ות"ת להקמת 30 מרכזי מצוינות (I-CORE) בעלות של 1.5 מיליארד שקל. את הפרויקט מרכזת ד"ר ליאת מעוז, שבעצמה חזרה לישראל מאוניברסיטת הרווארד בארה"ב. ארבעה מרכזים כאלה יוקמו באוניברסיטאות כבר השנה, בעלות משתנה המוערכת בכ-45 מיליון שקל למרכז. בקרוב מתוכנן לקום מאגר מידע לאומי של חוקרים ישראלים בחו"ל, המיועד להפנותם גם למשרות בתעשייה ולמגזר העסקי, המבוסס על מאגר "מרכז הקשר", שהוא כיום מאגר המידע הגדול והמהימן ביותר של חוקרים ישראלים בכירים בחו"ל. ראוי לציין, כי המאגר מתעדכן ביוזמת ועל ידי הרשומים בו.
מפגש מיוחד במינו של "מרכז הקשר" ויריד תעסוקה למדענים בהשתתפות מדענים ישראלים חוזרים מרחבי העולם ונציגי האוניברסיטאות והמכללות בארץ התקיים ב- 25 בדצמבר 2011 ביוזמת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. את הכנס ויריד התעסוקה אירחה נשיאת האקדמיה פרופ' רות ארנון, שהביעה תקווה שיותר ויותר חוקרים ומדענים יצליחו למצוא כאן בישראל את המקום שלהם.
יותר מ- 80 חוקרים ישראלים. במפגש השתתפו רקטורים וסגני נשיאים של 8 אוניברסיטאות, יו"ר ועד ראשי המכללות ונציגי 7 מכללות אקדמיות, נציגי המרכז לקליטה במדע של המשרד לקליטת עליה ואיסרד (המנהלת הישראלית לתכנית המסגרת השביעית של האיחוד האירופאי), גופים העוזרים במימון קליטתם של מדענים חוזרים. בנוסף התקיים יריד תעסוקה, בו נפגשו החוקרים והמדענים באופן אישי עם כל הגורמים המשתתפים.
זאת לאור הצלחת המפגש ובקשתם של החוקרים להיפגש עם נציגי האוניברסיטאות במפגש שהתקיים שנה קודם לכן (בדצמבר 2010) שבו אירחה נשיאת האקדמיה, ביחד עם פרופ' מנואל טרכטנברג וד"ר ליאת מעוז מות"ת, כ- 70 חוקרים ישראלים שביקשו לחזור ארצה.
על הקמת מרכז הקשר:
ביולי 2007 הקימה האקדמיה 'מרכז קשר' בין האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים לבין מדענים ישראלים בחו"ל. מטרת המרכז היא לסייע בעיקר למדענים וחוקרים ישראלים בחו"ל למצוא מקום עבודה מתאים בתוך הקהילה המדעית בארץ.
'מרכז הקשר' הוקם לפי אחת ההמלצות של ועדת שוחט (הוועדה לבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, בראשות מר אברהם (בייגה) שוחט). בדו"ח הוועדה שהוגש ביולי 2007 לממשלת ישראל, מתייחסת המלצה מס. 31 בפרק של ועדת-המשנה לקידום המחקר האקדמי, לסוגיית הקשר עם חוקרים ומשתלמים ישראלים בחו"ל ומצביעה על האקדמיה הלאומית למדעים כמוסד המתאים לכינונו ולביסוסו של מערך קשר נאות עם חוקרים ומשתלמים אלה.
נשיא האקדמיה, פרופ' מנחם יערי, שהיה חבר בוועדת שוחט, עמד בראש ועדת-המשנה, שעסקה במחקר המדעי בישראל וטיפוחו, ובתוך כך בנושא החוקרים הישראלים השוהים בחו"ל. ועדת-המשנה ביקשה לבדוק מה ניתן לעשות כדי לשמור על קשר עמם ולהקל במידת האפשר את שובם ארצה, ואת השתלבותם במערכת ההשכלה הגבוהה.
לצורך עבודתה של ועדת-המשנה, הפעילה האקדמיה מפברואר 2007
מִרשם מקוון למדענים ולמשתלמים ישראלים צעירים בחו"ל.
למִרשם האינטרנטי
המפורט ענו כמעט 1000 איש ואישה והוא מציג תמונה ברורה לפיה השיקולים של: משפחה, תרבות וחינוך הילדים ומציאת סביבה מקצועית הולמת, הן המוטיבציות העקריות של אנשים לחזור; לעומת השיקולים של: תנאים פוליטיים, ביטחוניים ונושא השכר ורמת החיים, הפחותים ברמת חשיבותם למשיבים.
האקדמיה מודאגת מהתופעה המכונה "בריחת המוחות" ומן העובדה שחוקרים ישראלים רבים הנמצאים בחו"ל משתוקקים לחזור ארצה, אילו רק יכלו למצוא עבודה מתאימה ומאתגרת. רבים סבורים כי מדינת ישראל אינה עושה די כדי לשמור על קשר עם מדענים אלה. ההערכה הרווחת היא שיש כמה אלפי דוקטורנטים ופוסט-דוקטורנטים ישראלים בחו"ל וכי בעשור האחרון גדל השיעור של חוקרים ישראלים שאינם חוזרים למערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית. אחת הסיבות העיקריות נעוצה בצמצום התקנים והיעדר היכולת של המערכת האקדמית בארץ לקלוט מדענים צעירים חדשים. עקב כך ובעקבות תוצאות המרשם האקדמיה החליטה לפעול להגברת קשר זה ושמירתו ופרופ' יערי יזם את כינונו של 'מרכז הקשר' באקדמיה.
באמצעות 'מרכז הקשר' שלח נשיא האקדמיה מכתב אישי לחוקרים שהשיבו למרשם בו הסביר פרופ' יערי כי כוונת האקדמיה היא להביא את דבר החוקרים הצעירים הישראלים בחו"ל לידיעת הגורמים המוסמכים בישראל ולעשות כמיטב יכולתה לסייע להם בנושאים הייחודיים המעסיקים אותם. עוד מסר להם כי האקדמיה סבורה כי על מערכת ההשכלה הגבוהה לעשות מאמץ ניכר על מנת להציע להם עתיד מקצועי נאות. מאז הקמתו אוסף המרכז מידע ממוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ ושולח לקבוצות חוקרים הנבחרות לפי תחומים מקצועיים מידע עדכני לגבי המשרות הפנויות בתחומי התמחותם. לאחרונה, החלה האקדמיה להרחיב את שירותי קבלת המידע במרכז הקשר גם לאפיקים חדשים בתחום תעשיות ההיי-טק.
בראש 'מרכז הקשר' עומדת הגב' בת-שבע שור. ניתן ליצור עימה קשר בטלפון: 972-2-5676207 או בדוא"ל:
contact-center@academy.ac.il.
קישורים :