נשיאת האקדמיה: על הממשלה לחתום על הסכם שיתוף הפעולה המדעי עם האיחוד האירופי Horizon 2020
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

נשיאת האקדמיה: על הממשלה לחתום על הסכם שיתוף הפעולה המדעי עם האיחוד האירופי Horizon 2020

פרופ' רות ארנון: "ההסכם חיוני מאין כמותו לעתיד המדע בישראל, ואי חתימה עליו, חלילה, תהיה מחדל בלתי הפיך והרה אסון למדע הישראלי בפרט ולמדינה בכלל"
26/11/2013
פרופ' רות ארנון: "ההסכם חיוני מאין כמותו לעתיד המדע בישראל, ואי חתימה עליו, חלילה, תהיה מחדל בלתי הפיך והרה אסון למדע הישראלי בפרט ולמדינה בכלל"
בשיחה שקיימה הבוקר נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ' רות ארנון, עם שרת המשפטים ציפי ליבני, הממונה על המו"מ, ביחד עם שר החוץ אביגדור ליברמן וחה"כ זאב אלקין, הפצירה נשיאת האקדמיה בממשלה, בשם הקהילה האקדמית בישראל, לעשות הכל ולחתום על המשך ההסכם המדעי עם אירופה.
פרופ' ארנון הדגישה, כי בשבע השנים שבהן השתתפה ישראל בתכניות התקבולים היו גבוהים בכ-50% מהתשלום. זאת ועוד, ישראל שותפה במערך המדעי של האיחוד האירופי למעלה מ-15 שנה, שותפה מלאה ושוות זכויות של מדינה יחידה מחוץ לאירופה הזכאית להשתתף כחברה שוות זכויות בפרויקט.
אם ישראל לא תחתום על ההסכם Horizon 2020 יהיה זה צעד בלתי הפיך, שיפגע ביכולת המדעית שלנו וקיים חשש שלא תינתן לנו הזדמנות שנייה להתקבל במעמד דומה. פרופ' ארנון הדגישה בשיחותיה עם השרה ליבני ואחרים כי אין תחליף לתועלת הנובעת משיתוף הפעולה המדעי עם האיחוד האירופי, הן של מוסדות המחקר והן של התעשייה עתירת הידע בארץ. החשיפה ההדדית של המערך המדעי והתעשייה בארץ למערך האירופאי מביאה ערך מוסף אשר לא יסולא בפז.
שיתוף הפעולה המדעי והטכנולוגי מתבטא בעיקר בהקמת תאגידים המורכבים משותפים ממספר ארצות העוסקים בפרויקט אחד. גם תעשיות משתתפות בפרויקטים אלה, ובאמצעותם נחשפים מדעני ישראל והתעשיות שלה למתרחש באירופה. כמו כן, המדע והתעשייה הישראליים זוכים להכרה ע"י המערכת האירופאית בכללותה, ומעבר לכך ההיכרויות והקשרים הנוצרים מביאים לשיתופי פעולה שאין להם תחליף.
בשנים האחרונות נפתח ערוץ נוסף באיחוד האירופי, עם הקמת "מועצת המחקר האירופי" (European Research Council (ERC התומכת בפרויקטים של מדענים פרטניים על בסיס של מצוינות בלבד. קיימים שני סוגי מענקים - למדעים מבוססים (advanced) ולמדענים בתחילת דרכם (starting). אלה האחרונים מזכים את המדען הזוכה במענק של מיליון וחצי אירו לתקופה של חמש שנים ומאפשרים לו לבנות קריירה מדעית עצמאית.
בסבב האחרון של הזכיות הקיץ, הראו תוצאות השנה הנוכחית: בסה"כ הוגשו ל-ERC למעלה מ-3000 הצעות מחקר, מתוכן אושרו 289, כלומר רמת זכיה של כ-9% בממוצע. מתוך 289 המענקים שאושרו, 32 הם של מדענים צעירים בישראל, דהיינו 12%! אנו במקום שלישי אבסולוטית, לאחר בריטניה (60) וגרמניה (46). ארצות כצרפת, שווייץ, איטליה, הולנד וכל ארצות סקנדינביה - כולן מאחורינו. בהשוואה למספר התושבים אנו במקום ראשון כששיעור הזכייה הממוצע של ישראל הוא 60% ונע בין 40% ל-70% במוסדות המחקר השונים (בהשוואה ל-9% ממוצע אירופי).
פרופ' ארנון הדגישה, כי זהו הישג יוצא דופן ותעודת כבוד מרשימה למדעני ישראל הזוכים להכרה ולהערכה ע"י עמיתיהם באירופה.