אירוע השקה לספר "פיוטי גזרות תתנ"ו", השני בסדרה המשותפת לאקדמיה ול-MGH, התקיים במינכן בהשתתפות פרופ' ב"ז קדר
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

אירוע השקה לספר "פיוטי גזרות תתנ"ו", השני בסדרה המשותפת לאקדמיה ול-MGH, התקיים במינכן בהשתתפות פרופ' ב"ז קדר

הכרך בן למעלה מ-500 העמודים, שלו שער גרמני ושער עברי, מציג את מהדורתן הביקורתית של 27 יצירות ליטורגיות שנכתבו בעקבות הפרעות ביהודי גרמניה בשלב הפתיחה של מסע-הצלב הראשון. פרעות אלו קרויות "גזרות תתנ"ו", כשתתנ"ו היא השנה העברית שמקבילתה הנוצרית היא 1096.
01/08/2016
 
בשנת 2001 החליטו האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים וה-Monumenta Germaniae Historicaי(MGH) - המוסד האירופי הבכיר לפרסום מהדורות ביקורתיות של טקסטים מימי הביניים - על פרסום משותף של סדרת חיבורים עבריים שנכתבו באשכנז. היה בכך חידוש גמור: בפעם הראשונה (ולעת עתה היחידה) נכללו מקורות עבריים באוסף המקורות ההיסטוריים לתולדותיה של ארץ אירופית.
 
בכרך הראשון בסדרה, שהופיע בשנת 2005, פרסמה אֶוָה האוֶרקאמפּ (היום פרופסור לתולדות היהודים באוניברסיטת מינכן) מהדורה ביקורתית של הכרוניקות העבריות שמתארות את הפרעות ביהודי גרמניה בשלב הפתיחה של מסע-הצלב הראשון. פרעות אלו קרויות "גזרות תתנ"ו", כשתתנ"ו היא השנה העברית שמקבילתה הנוצרית היא 1096.
 
זה עתה הופיע הכרך שני בסדרה, שכותרו הוא "פיוטי גזרות תתנ"ו". הכרך בן למעלה מ-500 העמודים, שלו שער גרמני ושער עברי, מציג את מהדורתן הביקורתית של 27 יצירות ליטורגיות שנכתבו בעקבות הפרעות האמורות. מול כל עמוד טקסט עברי, על שינויי הגרסאות שלו, מופיע התרגום הגרמני; הפירושים על הטקסט, וכן המבוא, כתובים גרמנית אף הם, ואילו תקצירו העברי של המבוא מופיע בעקבות השער העברי. פרופ' אברהם גרוס (אוניברסיטת בן-גוריון בנגב) ומר אברהם פרנקל עמלו על מלאכת הההדרה ועל כתיבת המבוא; ד"ר פיטר ש' לנרד (אף הוא מאוניברסיטת בן-גוריון), אחראי לתרגום הגרמני ותרם מספר הערות תוכניות חשובות.
 
השקת הכרך נערכה ב-14 ביולי בבית ה-MGH במינכן. נשיא ה-MGH פרופ' מ"א אריס ופרופ' ב"ז קדר נשאו דברי ברכה, פרופ' גרוס סקר את שלבי העבודה על הספר ואילו ד"ר לנרד הרצה על משמעויות הפיוטים הן בדורם והן בתקופות מאוחרות יותר.
 
מבחר תמונות מהאירוע במינכן: