פרסי בלווטניק היוקרתיים למדענים צעירים יושקו בישראל
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

פרסי בלווטניק היוקרתיים למדענים צעירים יושקו בישראל

הפרסים השנתיים נועדו לקדם הכרה בחדשנות ובמצוינות של מדענים ומהנדסים בתחילת דרכם העצמאית במחקר
19/03/2017
האקדמיה למדעים של ניו יורק והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים הודיעו היום (א') כי פרסי בלווטניק למדענים ולמדעניות צעירים, התומכים במדענים ובמהנדסים בתחילת דרכם העצמאית כחוקרים, יוענקו מהשנה הקרובה גם בישראל.
 
הפרסים יוענקו מדי שנה לשלושה חברי סגל צעירים ומבטיחים באוניברסיטאות ישראליות בשלושה תחומים - מדעי החיים, מדעי הפיזיקה וההנדסה, וכימיה - לציון הישגים יוצאי דופן ולעידוד מצוינות, מקוריות וחדשנות.
 
סכום כל אחד מהפרסים הוא 100,000 דולר במענק בלתי מוגבל - מהסכומים הגדולים ביותר המוענקים כפרסים לחוקרים בתחילת דרכם והם יוענקו למדענים ולמהנדסים מצטיינים עד גיל 42.
 
כל אוניברסיטה תהיה רשאית להגיש חברי סגל מועמדים בכל אחד מתחומי הפרס. ועדת הפרס, המורכבת ממדענים וממהנדסים ידועי שם, תבחן את המלצות המוסדות ותבחר את הזוכים בפרסים. בראש הוועדה הישראלית עומדים פרופ' אהרון צ'חנובר, חבר האקדמיה למדעים וחתן פרס נובל, ואליס רובינשטיין, נשיא ומנכ"ל האקדמיה למדעים בניו יורק.
 
פרסי בלווטניק למדענים צעירים, המוענקים בארה"ב מאז שנת 2007 מטעם קרן משפחת בלווטניק, יוענקו גם בישראל עם ציון עשור ליסודם ובמסגרת הסכם לשיתוף פעולה של האקדמיה למדעים של ניו יורק עם האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים. במקביל להשקה בישראל יושקו הפרסים לראשונה גם בבריטניה.
 
לן בלווטניק, מייסד ויו"ר Access Industries וראש קרן משפחת בלווטניק, מסר: "תמיכה במדענים צעירים וקידומם חיוניים אם ברצוננו להתמודד בהצלחה עם אתגרי החברה. באמצעות הוקרת החוקרים הצעירים הללו והישגיהם אנו מסייעים לקדם פריצות דרך במדע ובטכנולוגיה שיקבעו כיצד ייראה העולם שלנו במאה השנים הבאות. אין לי ספק שהמדענים והמהנדסים הצעירים של ישראל, מדינה המהווה מופת של רוח חדשנית ומצוינות, ישפיעו על העתיד של כולנו".
פרופ' נילי כהן, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, ציינה כי פרסי הצטיינות אלה ממלאים את הצורך לתמוך במדענים צעירים מצטיינים בישראל ולהכיר בתרומתם. "קרן בלווטניק והאקדמיה של ניו יורק אבחנו צורך זה בארה"ב ונתנו לו מענה. אנו גאים להיות שותפים של מוסדות אלה במתן מענה דומה בארץ".
 
טקס הענקת הפרסים הראשון בישראל צפוי בפברואר 2018. הזוכים יצטרפו לקהילת חתני פרסי בלווטניק למדענים צעירים בארה"ב, המונה כיום למעלה מ-185 זוכים, ויוזמנו להשתתף בסימפוזיון המדע השנתי של בלווטניק בניו יורק המתקיים מדי קיץ, שאליו באים חוקרים להחליף רעיונות חדשים ולבנות שיתופי פעולה חוצי דיסציפלינות.
 
"האוניברסיטאות הישראליות הן בעלות שם עולמי והן שותפות ותיקות של ארה"ב ושל מדינות מובילות אחרות בתחום המחקר", מסר אליס רובינשטיין, נשיא ומנכ"ל האקדמיה למדעים של ניו יורק, שהיה במשך עשור עורך כתב העת Science. "פרסי בלווטניק שינו את המציאות של רבים מהחוקרים הצעירים הפועלים בארה"ב. אנו נרגשים מכך שהפרסים יכירו מעתה גם באיכויות וביכולות של הכוכבים העולים במחקר בישראל".
 
הצעות למועמדים מהאוניברסיטאות הישראליות לפרסי בלווטניק לשנת 2018 תתקבלנה אך ורק באמצעות הרקטורים באוניברסיטאות עד ליום רביעי, ד' בתמוז תשע"ז (28 ביוני 2017). לפרטים נוספים ולהגשת ההצעות:
 
על אודות פרסי בלווטניק למדענים צעירים
 
פרסי בלווטניק למדענים צעירים, שייסדה ב-2007 קרן משפחת בלווטניק ומנהלת האקדמיה למדעים של ניו יורק, הוענקו תחילה למדענים ולמהנדסים מצטיינים במדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט. בשנת 2014 הם הפכו לפרסים לאומיים והם מוענקים מאז מדי שנה לזוכים מכל רחבי ארה"ב. למעלה מ-2,000 מדענים מכ-200 מוסדות אקדמיים בארה״ב הוגשו במהלך השנים כמועמדים לפרסי בלווטניק למדענים צעירים, ומהם זכו כאמור יותר מ-185 מדענים.
 
על אודות קרן משפחת בלווטניק
 
הקרן, בראשותו של לן בלווטניק, תעשיין ופילנתרופ אמריקאי, תומכת באופן פעיל במוסדות מובילים בתחומי החינוך, המדע, התרבות והצדקה בארה"ב ובעולם כולו, ובכלל זה בריטניה וישראל. לן בלווטניק הוא המייסד והיו"ר של קבוצת Access Industries, קבוצה פרטית המנהלת השקעות גלובליות במגוון ענפים: משאבי טבע וכימיקלים, מדיה ותקשורת, טכנולוגיות חדשות, מדעי החיים ונדל"ן. בין היתר מחזיקה הקבוצה בבעלותה את קבוצת כלל תעשיות הישראלית.
 
על אודות האקדמיה למדעים של ניו יורק
 
האקדמיה למדעים של ניו יורק היא ארגון עצמאי ללא מטרת רווח שהוקם ב-1817 ומאז מחויב לקידום המדע, הטכנולוגיה והחברה בעולם. באקדמיה למעלה מ-20 אלף חברים מ-100 מדינות ברחבי העולם, המהווים קהילה גלובלית של מדע לטובת האנושות. משימתה של האקדמיה היא להניע ולקדם פתרונות חדשניים לאתגרי החברה באמצעות קידום מחקר, חינוך ומדיניות בתחומי המדעים.
 
על אודות האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים
 
האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים היא הגוף הבכיר בתחום המדע בישראל ומוקד פעולתה משתרע על כלל תחומי המדע לרבות מדעי הרוח והחברה. האקדמיה נוסדה על פי חוק במטרה לרכז בתוכה מטובי אישי המדע תושבי ישראל, לטפח ולקדם פעילות מדעית בישראל, לייעץ לממשלה בעניינים של מחקר ותכנון מדעי בעלי חשיבות לאומית, לקיים קשרי מדע עם גופים מקבילים בחוץ לארץ, לייצג את המדע הישראלי במוסדות מדע בעולם וכינוסים בין-לאומיים ולפרסם כתבים שיש בהם כדי לקדם את המדע.
כיום חברים באקדמיה 120 חוקרים וחוקרות נבחרים הפועלים בשתי חטיבות - חטיבת מדעי הרוח וחטיבת מדעי הטבע.