עמדת הוועדה לבדיקת מצב מחקר השואה והוראתה באוניברסיטאות בישראל של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בנושא איתור מועמד ליו"ר הנהלת יד ושם
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

עמדת הוועדה לבדיקת מצב מחקר השואה והוראתה באוניברסיטאות בישראל של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בנושא איתור מועמד ליו"ר הנהלת יד ושם

23/11/2020

פרופ' ישראל ברטל, חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ויו"ר הוועדה לבדיקת מצב מחקר השואה והוראתה באוניברסיטאות בישראל, שלח בתחילת השבוע בשם הוועדה ועל דעת מועצת האקדמיה מכתב הנוגע למינוי יו"ר הנהלת יד ושם. המכתב נשלח לראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו, לראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ ולשר להשכלה גבוהה ומשלימה ח"כ זאב אלקין.

במכתב קורא פרופ' ברטל "לשקול בכובד ראש איתור מועמד מתאים ליו"ר הנהלת יד ושם שיקדם את מקומו של יד ושם במערכות המחקריות האקדמיות בארץ ובעולם כולו ואת תרומתו החיונית להנצחת השואה בזיכרון הקיבוצי הלאומי והבינלאומי, כמו גם להבנת שורשיו, נסיבותיו ותוצאותיו של אירוע חסר תקדים זה בתולדות העם היהודי ובהיסטוריה האנושית."

דוח הוועדה, דוח מצב תחום לימודי השואה באוניברסיטאות המחקר ובמכללות בישראל 2020, פורסם באביב 2020, והצביע על ירידה של ממש במעמד הבינלאומי של מחקר השואה המדעי בישראל. חברי הוועדה, כולם חוקרים מן המעלה הראשונה, התריעו על ליקויים הטעונים תיקון. הם הציעו שורת המלצות שנועדו להבטיח את המשכו של מחקר מדעי ברמה גבוהה בתחום, הן מבחינת התכנים, הן מבחינת המתודולוגיה, ולקדם הוראה אקדמית מעמיקה של התחום.

בין היתר, ציינה הוועדה לשבח את הפעילות המחקרית העניפה הנערכת במוסד יד ושם בשיתוף פעולה הדוק ועתיר השגים עם מוסדות מחקר בינלאומיים חשובים בעולם ותוך קשר הדוק ומפרה עם קהילת החוקרים והחוקרות בארץ.

הוועדה, שמסקנותיה אושרו על ידי מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, המליצה לחזק ולהעצים את מחקר השואה בישראל, זאת, במיוחד, על ידי "תמיכה בפעולות המחקר של המכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם, בשימור מלא של עצמאותו האקדמית והמקצועית, וחיזוק שיתוף הפעולה המדעי שלו עם האוניברסיטאות".

לקריאת דוח הוועדה