15 בפברואר | מכתב פתוח מאת מועצת האקדמיה הלאומית לשר החינוך בנושא פרס ישראל
רשימת קיצורי מקלדת
שנה גודל כתב: + -

15 בפברואר | מכתב פתוח מאת מועצת האקדמיה הלאומית לשר החינוך בנושא פרס ישראל

15/02/2024
ב-15 בפברואר שלחה מועצת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים מכתב פתוח לשר החינוך ח"כ יואב קיש, בנושא פרס ישראל.
וזו לשון המכתב: 
 
לכבוד
ח"כ יואב קיש
שר החינוך
 
שלום רב,
ברצוננו להביע את התנגדותנו הנחרצת להחלטתך, שלפיה לא יחולקו השנה פרסי ישראל בתחומי החקר המדעי השונים, היצירה ומפעל החיים. מיום היווסדו, היה פרס ישראל, החשוב בפרסים המוענקים בארץ, בסיס להוקרת המדינה למדע ולתרבות בתחומיהם השונים. מעולם, גם בימים הקשים ביותר, לא בוטלה הענקת הפרס בתחומים המדעיים.
 
חיי המדע, המחקר, התרבות והרוח מהווים מרכיב בסיסי וקריטי בעצם קיומה של המדינה, בביטחונה ובחוסנה. המשרד שעליו אתה מופקד הוא אחד האחראיים המרכזיים לקיומם ולקידומם של אלה.
 
חשיבות פרס ישראל לחיי המדע והתרבות במדינתנו משתקפת בקבוצה המרשימה מאד של זוכי הפרס לדורותיהם, ואת תקנון הפרס קיימו, מאז ומתמיד, שרי החינוך ככתבו וכלשונו.
 
אכן, שנה זו מיוחדת במינה. המדינה ואזרחיה עוברים חוויות קשות ביותר וניצבים בפני אתגרים עצומים, וכולנו נדהמים מגילויי הגבורה והערבות המשתקפים במעשיהם של אזרחים רבים ושל גופים אזרחיים שונים. נכון בעינינו הרעיון שבשנה הזו יינתנו פרסים גם על ערבות הדדית וגילויי הגבורה שהיינו עדים להם מאז אירועי השבת הנוראה, כפי שהחלטת בעבר. אבל זה חייב להיעשות לצד הפרסים המחקריים. לא על חשבונם, ובשום אופן לא במקומם.
 
אין כל מניעה להוסיף פרסים שכאלה, ותקנון פרס ישראל אכן מאפשר זאת. יתרה מכך, שילובם של זוכי הפרס על עבודה מדעית ותרבותית לצד זוכים בגין תרומה למאמץ המיוחד של הימים הקשים האלה יוסיף נופך חשוב למוסד פרס ישראל עצמו, וישדר עוצמה מיוחדת ורגישות נאותה לצו השעה. במיוחד אם תינתן תשומת לב מירבית לארגון טקס צנוע. מנגד, ביטולו של הפרס בתחומי החקר המדעיים, היצירה ומפעל החיים כפי שהחלטת עכשיו, מנוגד למהותו של הפרס ולעצם קיומו, ומהווה פגיעה חמורה ביותר במעמדו של המדע במדינת ישראל ובתשתית הרוחנית עליה היא בנויה.
 
מדינת ישראל מושתתת לא רק על הרעיון של כוח וחיל, אלא, ובעיקר, על רוח, כמאמר הנביא זכריה.
 
אנו מפצירים בך לחזור בך מהחלטתך, ולהודיע שפרסי ישראל יינתנו כתקנם גם למדענים המצטיינים של מדינת ישראל, וזאת, השנה, בשילוב זוכים בקטגוריות הנוספות שהצעת לאחרונה.
 
בברכה,
 
פרופ' דוד הראל, נשיא האקדמיה
פרופ' מרגלית פינקלברג, סגנית נשיא האקדמיה
פרופ' סרג'יו הרט, יו"ר החטיבה למדעי הרוח באקדמיה
פרופ' ידין דודאי, יו"ר החטיבה למדעי הטבע באקדמיה
פרופ' נילי כהן, נשיאת האקדמיה לשעבר
גליה פינצי, מנהלת האקדמיה